Vad blir det för mat?

11/08/2017

Är ingen fråga mina barn ställer så ofta, och det beror nog på att jag hinner före med att ställa frågan till dom. För mig är det viktigt att ha med mig familjen i köket, med det menar jag att jag vill ha deras delaktighet på något vis. Antingen genom att dom få önska eller komma med förslag, eller så är det duktning, skära grönsaker, ta hand om såsen eller sköta tillagning.

Detta för att alla ska känna att dom varit en del av det som ställs på bordet, det gör att dom lär sig att ta sig tiden till att just se till att det finns matpå bordet, men också för att själva känna hur det känns att bjuda någon annan och även få respons på det.

Jag tycker det är viktigt att barnen är med på något sätt då matlagning är ett nödvändigt ont under hela livet, men som kan bli något gemensamt, kul och naturligt i livet och vardagen. Att ha en positiv bild till matlagning tror jag i längden skapar en större frihet och lugn inför all den matstress, hysteri och debatt som idag pågår.

Vi har så mycket val, alternativ, samtidgt så har vi väldigt mycket värderingar kring det som finns. Du är på något sätt dina matvanor, dvs du värderas efter dom.

Ska jag laga eget, köpa hem, köpa fryst, färskt osv vilket till slut många gånger bara ger en ena stor ångest över stunden då mat ska intas.

Men lär du dig laga, finner intresse och ser det som något naturligt tror jag man kan koppla bort medias alla uppmaningar och mer lita på sin egna matkassa.

För vore det inte skönast att man själv bara kunda gå till affären och fylla sin matkasse med det man själv tycker om och mår bra utav, gillar att tillaga och känner sig även ha råd med? Istället för att lägga det i händerna på någon som inte har en anining om din livsstil, livssituation, vanor, tid, historia osv.

För mig handlar det mer om att jag vill inspirera och motivera andra att vilja göra det själv, att se tiden som något värdefullt. OCh det gör jag genom att bjuda på recept men också ge möjlighet till personlig coachning i matlagning. Precis som du får i träning kan man säga, du får hjälp att hitta tid, möjlighet, inspiration och alternativ beroende på hur dagarna ser ut.

Det handlar ju precis som i allt annat i livet om prioritering, det jag prioriterar det får jag också.

Mitt sätt att laga mat har jag hittat genom år av egen matlagning, där jag först följde recept men sen började prova mig fram efter vad jag själv tyckte om, passade min livsstil och mådde bra av.

Och det är just det som jag vill förmedla och inspirera andra till.

© 2017 Joana's Recipes. All rights reserved.
Powered by Webnode
Create your website for free! This website was made with Webnode. Create your own for free today! Get started