När ska man bestämma middag?

14/08/2017

SÅ var det  just det här med att planera sina måltider, ligga steget före osv.

Ja där finns det ju en hel del skolor och strategier för att få en rutin, goda vanor och mindre stress, men jag tror inte på en sanning, det hela handlar om vem du är och vad du mår bäst av.

Det här med att göra veckoschema har aldrig funkat för mig, jag kan inte handla på söndag för hela veckan. Jag tycker det helt enkelt är skit tråkigt, oinspirerande och kravfyllt. För det första har jag ingen aning om vad jag är sugen på eller hur min dag ser ut 6 dagar framåt. För mig är mat mycket sinnesstämning, vad just denna dag har att ge. 

Däremot börjar jag ofta på morgonen och funderar ut vilket tema och kategori, och med det menar jag om jag vill ha fisk, kyckling eller tex köttfärs och om det ska gå i svenska, italienska eller indiska smaker. När det är bestämt ser jag till att ha dom råvarorna hemma till middagen och sen får slutresultatet bli vad jag då känner för.

Självklart kommer det dagar då det står still i huvudet, jag har varken lust eller inspiration och ja då får det helt enkelt bli köpt mat eller något väldigt enkelt som färdiggrillad kyckling tex.

Förr var jag väldigt hård med att alltid laga eget så att det till slut blev en prestation och tvång, men det medförde bara att jag tappade lusten och allt blev bara jätte tråkigt.

Så det fick jag helt enkelt träna bort, vilket tog ganska lång tid. Därför är jag idag så glad över att jag har fler alternativ. Jag är trots allt ingen super människa som sprudlar av energi och inspiration varje dag.

Så ...vad föredrar du?

© 2017 Joana's Recipes. All rights reserved.
Powered by Webnode
Create your website for free! This website was made with Webnode. Create your own for free today! Get started